اکتبر ۱۹۰۸_ ژوئن ۱۹۸۴
لی کرزنر در یک خانواده یهودی در بروکلین به دنیا آمد و یکی از پیشگامان "جنبشس "اکسپرسیونیم انتزاعی " یود . او که بعدها به جنبش کوبسم پیوست یکی از شاگردان برجسته "هانس هوفمان " به شمار میآید . همان کسی که درباره او گفت : "این کارها به اندازه ای خوب هستند که شما متوجه نمی
شوید به وسیله ی یک زن نقاشی شده." !! کرزنر د رهمین سال ها در نیویورک با یکی دیگر از اعضای فعال جنیش اکسپرسیونسم انتزاعی " جکسن پولاک " ازدواج کرد . حضور این دو تاثیر عمیقی بر کار و زندگی هردوی آنها داشت . اما لی کرزنر مدام با چند مسئله اساسی در جامعه هنری آن دوران و زندگی خصوصی اش درگیر بود . حذف جنسیت از نقاشی هایش و توجه عموم به کار او تحت هویت ونام پولاک ؛دشواری ایجاد توازن میان موقعیت مستقل او به عنوان یک هنرمند و نقش او به عنوان همسر جکسن پولاک استقلال و ارزش های شخصی او را در سایه قرار داد.موضوعی که او هم دردنیای درون و هم در واقعیت پیرامونش تلاش و تقلای فراوان برای حل وفصل آنها داشت و نیروی زیادی از توان هنرمندانه او صرف این تضادها شد.. انگار همان جمله منحوس "هوفمان " درباره اوگویای موقعیت
اودر جامعه ای مردمحور و همه واقعیت بیرحمانه ای بود که پیرامون او به عنوان یک زن هنرمنددر قضاوت و پذیرش عمومی وجود داشت. جامعه ای که با وجود تظاهر به روشنفکری و مدرنیت وقتی آنها در کنار هم قرار گرفتند؛ حتی موفقیت ها و شجاعت های "لی کرزنر " در نقاشی را به حساب زندگی در کنار پولاک گذاشت .! در دوره ای طولانی او وجکسن پولاک هم دیگررا در خلق کارهایشان ؛ بیان فردیت و کشف و تجربه شیوه های تازه یاری میکردند و همراه و همکار یکدیگر بودند ؛ اما فضایی که فرصت بیشتری به پولاک برای حضورو نمایش و ارایه آثارش میداد توجهی به کارهای با ارزش لی کرزنر نداشت . بها دادن به جنون و جسارت های جکسن پولاک و توجهی که به نقاشی های او میشد ؛ حتی روی شبوه کار و نحوه باور و نگاه لی کرزنر درباره خود وشخصیت و حرفه اش تاثیر ی عمیق داشت . او با ایفای نقش مشوق و حامی پولاک و نگهبان رابطه عاطفی پر تنشی که بین آن دو شکل گرفته بود ؛ جایگاه خود به عنوان یک نقاش پیشرو نیویورکی را در حاشیه قرار داد و محافل هنری و منتقدین نیز او را به فراموشی سپردند . لی کرزنرسال ها بعد از مرگ جکسن پولاک همچنان به کارش ادامه داد . اما شش ماه پس از مرگش موزه هنرها ی معاصر نیویورک نمایشگاهی برای مرور آثار او برپا کرد و نیویورک تایمز
در باره ی این نمایشگاه نوشت که: این آثار به خوبی نمایش دهنده ی جایگاه
کرزنر در مدرسه هنر نیویورک به عنوان یک هنرمند مهم و مستقل در نسل پیشگام " اکسپرسیونیسم انتزاعی " است. آثار تکان دهنده وی ازارزش بالایی در نیمه ی دوم قرن بیستم برخوردار است و در سال ۲۰۰۸ لی کرزنر یکی از چهار هنرمند زنی بود که
مرور کلی آثارش در موزه هنر مدرن نیویورک به نمایش درآمد. سه هنرمند دیگر
لوئیس بورژوا ؛ هلن فرانکن تلر و الیزابت مورای بودند. آثار طراحی و
نقاشی کاغذی کرزنر در سال ۱۹۸۵ به" آرشیو هنر آمریکا" اهدا شد. . پس از مرگ او "خانه
کرزنر " در ایست همپتن تبدیل به "استودیو و خانه " پولاک _کرزنر" شد. بعضی از نقاشی های لی کرزنر
http://www.youtube.com/watch?v=qH421r8Hs2Q". .
فیلمی کوتاه درباره لی کرزنر
No comments:
Post a Comment