Tuesday, February 4, 2014

Marilyn Minter " in Louisiana ََArt museum "



Marilyn Minter " in Louisiana ََArt museum "
پورنو گرافی و اوهام اروتیک در آثار مریلین مینتر
>>در موزه لوئیزیانای کپنهاگ در کنار آثار نقاشان مدرن معاصر دانمارک ویدیو آرت های مریلین مینتر " نیز به نمایش در آمده است . مریلین مینتر ساکن نیویورک و استاد رشته هنر های تصویری در دانشگاه نیویورک است.او در لوئیزیانا به دنیا آمد دوران نوجوانی و جوانی را در فلوریدا گذراند و از 28 سالگی به نیویورک رفت .در یک کلوپ شبانه به نام مانهاتان عضو شد و پروژه ی تبلیغاتی کار روی جزییاتی در فیلم های پورنو را آغاز کرد. کار او ترکیبی از عکس و فیلم و نقاشی است که در تلفیق با دیگر شیو ه های فتوشاپ روی صفحه دیجیتالی اجرا میشود .
گاه روی صفحه آلمینیومی چاپ وتکمیل میشودتا لایه لایه به آن رنگ اضافه شود و تبدیل به فتو آرت ها و تابلوهای بزرگ تبلیغاتی شود و یا در ویدیو آرت هایش آنها را به طرزی خلاقانه به تصاویری تاثیر گذار، همراه با موسیقی بدل کند.حوزه ی کار او درباره جنسیت ؛ سکس و باورهای رایج درباره اروتیسم در جهان معاصر و تولیدات فکری سرمایه داری و صنعت تبلیغات و پورنوگرافی است. او قائل به نوعی اعتراض و انتقاد نه از طریق مرسوم بلکه با شیو های تجسمی برا ی نشان دادن موضوعی عمیق و موذیانه است که لایه هایی پنهان در ضمیر ناخودآگاه و رویا ها و زندگی امروزی ما دارد.او معتقد است هم طرفداران پورنو گرافی و هم مخالفان آن بر خطا هستند . او با شرکت در برنامه های تلویزیونی دیوید لترمن؛ آرسنیو هال و راه شب و نمایش کارهایش درمیدانی در لوس آنجلس ؛ نیویورک و بیشتر موزه های بزرگ آمریکا و اروپا میخواهد پرسشی اساسی را به ذهن بیننده القا کند براستی آنچه به عنوان حس زیباشناسی در حوزه پورنوگرافی و تخیلات و توقعات اروتیک بوسیله تبلیغات به مردم القا میشودچقدر حقیقی است وچه میزانی از این تماشا ی خیره کننده ساخته و خواسته ی بازار فروش محصولات دروغین سرمایه داری است ؟او در ویدیویی به نام" 100 ماده غذایی جنسی"قدرت باورنکردنی تبلیغات را برای تثبیت باورهای عمومی و فروش حیرت آور کالاها افشا میکند. و همچنین نقش کالایی ی زنان و دیگر بر انگیزنده هایی که همه پیام های جنسی ونقشی برای ایجاد تحریک و تهییج در بردارند تاپسندیده جلوه کنند و پذیرفته و خریداری شوند نشان می دهد و وقوف اینکه شرکت کنندگان در این نمایش، همیشه آگاهی یا سهمی در این ها ندارند. او به ما نشان میدهد کدام انگیزش های قوی در ناخودآگاه ما بر قدرت تصمیم گیری ارجح هستند و بیشتر از آنکه به ما لذت حقیقی و یا قدرت کشف تخیلات و توسعه شادمانی جسمی طبیعی را ببخشند ترفند و دامی برای نوعی وهم و فانتزی غیر قابل دسترس و شیفتگی و آرزومندی محال از طریق تصاحب کالا های غیر ضروری و ایجاد جاذبه جنسی هستند. .بخصوص در مورد زنان او اعلام میکند خواسته ها و لذت های آنان و تمایلاتشان کشف ناشده مانده است . بی ارادگی و جاذبه ای که هیچ مطابقت و هماهنگی ی با روح راستین تمایلات تن خواهی و کامجویانه ما ندارد اما نوعی سیستم و میدان دید و باور برای رفتار رویاها و خواسته ها ی ما فراهم آورده ؛ کابوسی بی پایان از ولع و شهوانیت که در پول و ناکامی وآرزو و تعریف کلیشه های زیبایی ؛ شناور است چنانکه خود او در چهار فتو آرت که در نیویورک در محله چلسی نمایش داد کفش هایی پاشنه بلند و زیباو قیمتی را رادر مایعاتی غلیظ و گل الود راه برد .یکی از مهم ترین کارهای او " خاویار سبز صورتی " مجموعه بی نظیری از عکس و فیلم هایی هستند که دهانی بلعنده و شهوانی را با رژلبی سرخ و لب های گوشت آلودی که باز و بسته میشود به جرکت در می آورد . هیولایی آمیب گونه و سرخ با اشتهایی وصف ناپذیر و کور ؛ هرچه پیرامون اوست میلیسد ؛ میبلعد ودر خود فرومیکشد تا هضم کند و تغییرشکل دهد . او ویرانی و بقا همان دور وتسلسل حیاتی در ارتباط موجودات زنده را که در زندگی انسانی درگیر کلیشه های زیبایی شده است وبدویتی زینت شده آن را تزیین و پنهان کرده ؛ بخوبی به حرکت و دیده شدن وا میدارد . .او بخصوص با ارایه فتو آرت هایی که در میادین و دیواره ساختمان ها به نمایش در آورد و در سلسله عکس هایی در موزه سانفرانسیسکو با بزرگ نمایی جرئیاتی مانند آرایش اغراق آمیز لب ها و چشم ها یی که صدها بار بزرگ تر از حد معمول شده بود؛ تا قدرت مخرب ِ فریبندگی و افسونگری پرکشش و کاذب آنها را عرضه کند . جنون وافسار گسیختگی تسلی ناپذیری که خود را به ما ؛ تمنیات و چشم های مان تحمیل کرده و مانند هیولایی مارادر نئون های پر زرق وبرق معلق نگاه داشته .احساس میکنیم هیچ شادمانی یا رازو کنش زیبایی آفرینی در پس این آراستگی پر شکوه و حیرت آور نیست ! پس ما اینجا چه میکنیم ؟ ما که جز وسیله ای برا ی تضمین بازاری سود آورنیستیم ؛ ما که در یک بیماری واگیردار عمومی تحت یک توهم طولانی مدت و مزمن تربیت شده ایم و اشکالی غیر قابل باور از طریق عمیق ترین غرایز تسکین ناپذیر مان توسط تبلیغات ؛ پول و صنعت سکس در جامعه مدرن به بازی گرفته میشود . ذوق زیبایی شناختی ی تحمیلی در جامعه ی سرمایه داری تمام جزئیات رفتاری؛ و تخیلات جنسی ما را در کنترل خود دارد . او در فیلمی 30 ثانیه ی چگونگی شکل گیری و شیوه معرفی همه کالاهای روزمره ؛ برا ی آنکه به فروش برسند را شرح میدهد. از یک ماشین تویوتا تا یک مبل یا لوسیون موبر همه به نوعی با سمبل های تحریک آمیز و پر جاذبه کد گذاری و معرفی میشوند تا به فروش برسند .
............................................................
لینک عکس هایی از کارهای او
https://www.google.se/search?q=marilyn+minter&hl=sv&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LwcDUKqWOaiL4gSwss3_Bw&sqi=2&biw=1525&

No comments:

Post a Comment